(وبلاگ تخصصی خودرو)

(وبلاگ تخصصی خودرو)

مشخصات فنی خودرو ها-عکسهای خودرو و اطلاعاط خودروئی
(وبلاگ تخصصی خودرو)

(وبلاگ تخصصی خودرو)

مشخصات فنی خودرو ها-عکسهای خودرو و اطلاعاط خودروئی

شتاب جانبی یا G در اتومبیل

هنگامی که اتومبیلی وارد پیچ میشود با نیروی گریز ازمرگز روبرو میشود .که میخواهد هر لحظه اتومبیل را به خارج از پیچ پرتاب کند.لاستیکها کمک فنرها و محل مرکز ثقل اتومبیل نوع وشکل فنر بندی همه عواملی هستند که میتوانند از منحرف شدن یا واژگون شدن ماشین جلوگیری نمایند.

وقتی میگوئیم دست به فرمان یا هندلینگ یک خودرواز اتومبیل دیگر بهتر است عموما به همین مسئله اشاره میکنیم یعنی قابلیت یک اتومبیل در سریع پیچیدن -منحرف نشدن و چسبندگی به زمین . واحد اندازه گیری این موضوع جی یا ثقل است .5/جی یعنی نصف وزن اتومبیل- یعنی  

شتاب جانبی برابر با نصف وزن اتومبیل است.هنگامی که به جدول اندازه گیری این شتاب جانبی نگاه میکنید به اعدادی بین 6/ تا اندکی بالاتر از 1 برخورد مینمائید عدد6/ مربوط به اتومبیلی است که نمیتواند سریع بپیچدو منحرف خواهد شد و عدد 1 جی به معنای ثبات کامل و پیچ زدن بسیار سریع است .در مورد بهترین موتور سیکلتها این عدد کمتر از 7/ است این نشان میدهد که بدترین خودروها نیز میتوانند به خوبی بهترین موتور سیکلتها پیچها را طی نمایند. 

 

عدد 1 جی به بالا: 

چنین اتومبیلهایی عاشق پیچ بوده و مانند چسب به جاده میچسبند .این عدد فقط شامل اتومبیلهای سفارشی میشود که چپ شدن ولیز خوردن در کلاس آنها نیست و قیمتشان نیز بالای50 هزار دلار است. 

دوج وایپر 01/1 

فراریF355 برلینتا 01/1 

پورشه911 01/1 

شبلی کبرا427(مدل1965) 04/1 

  

فنرهای محکم-لاستیکهای پهن-وزن سبک اتومبیل-مرکز ثقل پائین ماشین-کم بودن فاصله دو چرخ عقب و جلو - زیاد بودن فاصله دو محور -نحوه فنربندی و محل قرار گرفتن موتور از عواملی هستند که به شتاب جانبی کمک مینمایند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد