(وبلاگ تخصصی خودرو)

(وبلاگ تخصصی خودرو)

مشخصات فنی خودرو ها-عکسهای خودرو و اطلاعاط خودروئی
(وبلاگ تخصصی خودرو)

(وبلاگ تخصصی خودرو)

مشخصات فنی خودرو ها-عکسهای خودرو و اطلاعاط خودروئی

معناى حجم موتور چیست؟

زمانى که پیستون از بالا به پایین در سیلندر  حرکت مى کندمقدار معینی از هوا را مى مکد.مقدار هوایى که مکیده مى شود به مقدار فضاى بالاى پیستون و نیز مقدار جابه جایى  پیستون از بالا به پایین بستگى دارد.
اگر قطر پیستون 4 اینچ(10.16 سانتی متر) باشد و میزان جابه جایى پیستون در سیلندر نیز 4 اینچ باشد در نتیجه این پیستون در موتور میتواند بمکد:

حجم سیلندر=ارتفاع*3.14*{2^(شعاع)}
cm^3) ) 823.3 =10.16*3.14*{2^(5.08)}
اگر موتور شما 4 سیلندر باشد در نتیجه :4*823.3=3292.1 cm^3  ا 3.292 لیتر حجم دارد.
کارخانه جات خودرو سازى رقم فوق را گرد مى کنند و مى گویند که موتور شما 3.3 لیتر حجم دارد که بدین معنى است که این موتور خاص 3.3 لیتر حجم دارد.
اگر میل لنگ متصل به این موتور را دو دور بچرخانید 4 پیستون مجموعا 3.3 لیتر هوا و سوخت را استنشاق مى کنند.
خوب, چرا باید این حجم را بدانیم؟ و چرا پشت خیلى از خودروها برچسبى شامل حجم موتور زده شده است؟حجم یک موتور مى تواند بیشترین قدرتى که موتور تولید مى کند را برآورد کند.میدانیم  که بنزین با هم مخلوط مى شود ودر موتور مشتعل مى شود.این اشتعال زمانى بخوبى رخ میدهد که احتراق سالمى روى دهد و احتراق کامل و بدون نقص زمانى رخ مى دهد که درصد کمى بنزین با هوا مخلوط شود.اگر مقدار زیادى بنزین با مقدار کمى هوا مخلوط شود احتراق ناقص روى میدهد. ویا روی نمیدهد(به علت کمبود اکسیژن).
نسبت مقدار هوا به بنزین 15 به 1 است  یعنی 15 واحد هوا با 1 واحد بنزین مخلوط مى شود.حجم موتور بیشترین مقدار سوختى که موتور مصرف مى کند را اطلاع مى دهد واین نیز مى تواند کنترل کند بیشترین قدرتی را که موتور تولید مى کند. البته ممکن است یک موتور  10 لیترى که کارایى بدى دارد و نیز یک موتور 1 لیترى  که کارایى خوبى دارد  هر دو داراى یک اسب بخار یکسان باشند.اگرچه که موتور 10 لیترى 10 برابر موتور 1 لیترى حجم دارد.طبق یک قانون عمومى یک موتور 10 لیترى باید 10 برابر نیروى بیشتر نسبت به موتور 1 لیترى تولید کند.اگر سایر شرایط بدون تغییر بمانند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد