X
تبلیغات
پیکوفایل
رایتل

گیربکس Tiptronic

دوشنبه 7 تیر‌ماه سال 1389 ساعت 09:15 ق.ظ

گیربکس خودروها از نظر تعویض سرعت دارای دو مکانیزم هستند.

1-  مکانیزم پیوسته    2-مکانیزم مرحله ای(سکوئنشال)

مکانیزم پیوسته حالتی است که کمتر رایج بوده و درآن مقدار دنده مطرح نیست و در واقع چرخ دنده هایی که وظیفه انتقال نیرو را بر عهده دارند به صورت مخروط های متداخل بر روی همدیگر قرارمی گیرند وهرگز در یک لحظه  نمی توان گفت که گیربکس در چه دنده ای است . این گیربکس  ها در اتومبیل کاربرد محدودی دارند و در اتومبیل های برقی و برخی قایق های موتوری مسابقه ای استفاده می شوند.

نوع دوم گیربکس ها، آن دسته ای هستند که سرعتشان   به صورت مرحله ای وسکانس به سکانس عوض می شود به همین دلیل به آنها "سکوئنشال" می گویند. خود گیربکس های سکوئنشال هم از نظر دیدگاه نحوه تعویض دنده به مدل به مدل های تمام سکوئنشال  مثل موتورهای سیکلت و سکوئنشال  با تغییر مکان مثل تمام گیربکس های معمولی تقسیم می شوند.

گیر بکس های معمولی برای کسانی که بخواهند سریع دنده عوض کنند ایجاد مشکل می کند و نیاز است که حرکت زیادی به اهرم دنده بدهند به همین دلیل مکانیزم تمام سکوئنشال  راه حلی بود که اولین بار در مسابقات اتومبیل رانی مورد استقبال قرارگرفت. در ضمن به دلیل جای کم کابین راننده F1فشردن یک یا دو دکمه ، کاری راحت تر از جابجا کردن یک اهرم بود.

در این دنده ها برای تعویض سرعت، کافی است دکمه(+)را فشار دهید تا دنده یک سرعت(یک دنده)بالابرود و با فشردن (-) دنده یک سرعت پایین می آید (یعنی سنگین می شود). 

چند سالی است که این مکانیزم جالب وارد دنیای اتومبیل های تجاری شده و  پورشه اولین بار آن را بر روی مدل 911 نصب کرد و نام تجاری آن را  Tiptronicنامید. به دنبال این کمپانی، شرکت های دیگر چون  بی ام و  و  کراسیلر  با سیستم های مشابه و  با نام های Shifttronic و Geartronic به میدان آمدند.

از دیدگاه ارگونومی ، کنترل های تیپترونیک بسیار روان هستند چرا که با نصب دو دکمه بر روی غربیلک فرمان تعویض دنده بدون این که دست راننده از فرمان جدا شود فقط با حرکت انگشتان دو شصت انجام می شود.  

تیپ ترونیک یک نوع مجرد از گیربکس اتوماتیک توسعه یافته توسط  پورشه است و در خودروهای آن و آنهایی که امتیاز آن را دارند به کار می رود. یک گیربکس تیپ ترونیک می تواند مانند گیربکس های اتوماتیک رایج عمل کند و طر احی آن مانند دیگر گیربکس های اتوماتیک است و مانند آن ها از مبدل گشتاور و مجموعه های خورشیدی استفاده می کند ، اما  این سیستم  همچنین به راننده اجازه می دهد که به شیوه ی تعویض دنده ها تسلط داشته باشد. بدین صورت که با انتخاب حالت های upshift و   downshift و حالت نرمال آن را تغییر می دهد، این عمل  توسط اهرم تعویض دنده و یا کلیدهای فشاری کنار اهرم و یا روی غربیلک فرمان امکان پذیر است. 

در 206 شما این حالت ها را با علائم ,normal, snow , sport  مشاهده می کنید. در حالت نرمال و معمولی تصمیم گیری تعویض دنده ها توسط کامپیوتر گیربکس به طور معمول انجام می شود برای مثال تاخیر در  تعویض دنده ها برای افزایش شتاب و یا افزایش نیروی ترمز موتوری طوری است که مصرف بهینه است . تیپ ترونیک بعضی از تعویض دنده ها را برای محافظت از موتور و گیربکس، خود به طور اتوماتیک انجام می دهد.

حالت  , sport  تعویض دنده ها را در  دورهای بالا امکان پذیر میکند که این عمل شتاب خودرو بالا می رود

حالت snow  که درآن دنده ها در دور پایین تعویض شده و مبنا بر عدم لغزش خودرو در جاده های هموار و صاف است.

بعضی سیستم ها همانند فرار ی F1-Superfast و تویوتا SMT و Volkswagen's DSG با گیربکس تیپ ترونیک تفاوت دارند و بر اساس گیربکس های متوالی عمل می کنند اما یک کلاچ کنترل شده ی الکترونیکی دارند. این ها عموما تیپ ترونیک نیستند اما به عنوان گیربکس های نیمه اتوماتیک مطرح شده  اند. همچینین Easytronic Vauxhall شرکت اپل یک نوع گیربکس تیپ ترونیک نیست در واقع اصلا مبدل گشتاور ندارد و خبری از لایه های P-R-N-D-+/- تعویض دنده نیست بلکه این خودرو مانند BMW's "SMG اساسا گیربکس دستی دارد که با تعویض دنده اتوماتیک کار می کند که دارای یک کلاچ کنترل شده ی کامپیوتری است. 

تیپ ترونیک مورد استفاده در شرکت های خودرو سازی تحت نام های مختلف 

نام خودرو یا شرکت های خودروسازی

نام سیستم

آکورا                         Acura

Sequential SportShift

آلفارمئو             Alfa Romeo

Sportronic, Q-Tronic

آستون مارتین   Aston Martin

Touchtronic

آئودی                         Audi

Tiptronic, Multitronic (CVT)

بی ام و                      BMW

Steptronic

جیپ- دوج – کرایسلر

Chrysler/Dodge/Jeep

AutoStick

سیستروئن              Citroën

Sensodrive

فورد استرالیا           Ford Australi

Sequential Sports Shift

هوندا                       Honda

iShift, S-matic, MultiMatic

هیوندای                 Hyundai

Shiftronic,

 HIVEC H-Matic

اینفینیتی                  Infiniti

Manual Shift Mode

جگوار                       Jaguar

Bosch® Mechatronic

لانچیا                       Lancia

Comfortronic

لندرور               Land Rover

CommandShift

تویوتا لکسوس            Lexus

E-Shift

مزدا                         Mazda

Sport AT

مرسدس بنز  Mercedes-Benz

TouchShift

ام جی رور           MG-Rover

Steptronic

میتسوبیشی        Mitsubishi

INVECS, INVECS II, Sportronic, Tiptronic

نیسان                     Nissan

Tiptronic

اپل – واکسهال  pel/Vauxhall

Easytronic

پ‍ژو                        Peugeot

2Tronic

پونتیاک                    Pontiac

TAPshift

ساب                         Saab

Sentronic

سوبارو                    Subaru

Sportshift

اسمارت                   Smart

Softip

فولکس واگن    Volkswagen

Tiptronic

ولوو                        Volvo

Geartronic

  

Tiptronic جعبه دنده 

جعبه دنده CVT      continuously Variable Transmission

گیربکس Easytronic

گیربکس  7G-Tronic

گیربکس سیکوئنشال با نام تجاری Steptronic

گیربکس مانوماتیک

گیربکس مالتی ترونیک

سیستم چهارچرخ محرک 4WD  و AWD

سیستم چهار چرخ محرک سوپر هندلینگ  SH-AWD

سیستم چهارچرخ محرک تقسیم کننده گشتاور فعال  ATS

سیستم   4-MATIC  با سیستم کنترل هرز گردی درچهار چرخ  4-ETS

دیفرانسیل چند صفحه ای با قابلیت هرزگردی محدود

قفل دیفرانسیل الکترونیکی EDL     Electronic Differential Lock

سیستم تعویض دنده بادی الکترونیکی EPS Electronic Pneumatic Gearshift

نظرات (0)
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)

نام :
ایمیل :
وب/وبلاگ :
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد