X
تبلیغات
پیکوفایل
رایتل

تست فنی LEXUS RX350 2010

پنج‌شنبه 28 مرداد‌ماه سال 1389 ساعت 09:01 ب.ظ

 انجام تست توسط هفته نامه دنیای خودرو

لکسوس RX درسال 1998 وارد بازار شد،نسل اول این SUV حدود 5سال یعنی تا سال 2003 برروی خط تولید قرار داشت.این نسل از پیشرانه های 2.2لیتری 139 اسب بخاری،2.4 لیتری با قدرت 159 اسب بخار و 3لیتری 219 اسب بخاری برخوردار بود.این نسل تنها از یک گیربکس 4سرعته اتوماتیک برخوردار بود.اما نسل دوم با چهره ای متفاوت تر و امکانات بیشتر در سال 2004وارد بازار شد،نسل دوم از سال 2004 تا 2006 از یک پیشرانه 6سیلندر Vشکل به حجم 3.3 لیتر با قدرت 225 اسب بخار برخوردار بود.لکسوس با تغییراتی در سال 2007 این مدل را مجهز به یک پیشرانه 6سیلندرV شکل 3.5لیتری کرد که قدرت خروجی آن به 270 اسب بخار رسید.هم اکنون نسل دوم لکسوس RX350 با پیشرانه 3.5 لیتری در بازار کشور موجود است

سال 2009 لکسوس نسل سوم یا فیس لیفت شده RX350 را رو کرد.البته این شرکت در سال 2007 و در نمایشگاه توکیو نمونه کانسپت این خودرو را با نامLF-XH رونمایی کرد که مورد استقبال بسیاری از بازدید کنندگان قرار گرفت.نکته ای که باید قبل از اغاز این مطلب به آن اشاره کنم این است که فروش لکسوس RXدر دنیا بسیار خوب بود و در بعضی از کشورها نظیر ایران که دارای بازار تشنه ای است کاملاً راضی کننده بود.نسل سوم RX350 از یک پیشرانه 6سیلندر با آرایش Vشکل بهرمند است،این پیشرانه قادر به تولید 275 اسب بخار قدرت در دور موتور 6200 دقیقه و 429 نیوتن متر گشتاور در دور موتور 4700 دقیقه است.ظاهر این خودرو کاملاً دگرگون شده است و چهره ای بسیار زیبا و لوکس تر نسبت به نسل قبلی خود که واقعاً می توان گفت اولین SUV زشت لکسوس به حساب می آید،دارد. همانطور که در شماره قبلی ملاحظه کردید درکنار تست شورولت کوروتC6 توانستیم ملاقات به یاد ماندنی با لکسوسRX350 داشته باشیم.

RX350 دارای طراحی بسیار زیبا و جذاب است.درهم آمیختن خطوط تیز و ملایم باعث شده نمای روبروی خودرو متفاوت تر از دیگر لکسوس ها باشد.خطوط تیزی که از جلو پنجره کشیده شده و درکنار هماهنگی میان چراغ های کشیده جلو به گلگیرها ختم می گردد زیبایی مثال زدنی را به خودرو بخشیده است.در نمای کناری نیز خطی از انتهای چراغ جلو به زیبایی بعد از عبور از آینه های جانبی و درها به ابتدای چراغ های عقب کشیده شده است.در قسمت عقب نیز،این چراغ های کشیده با روشنایی LED است که هماهنگی مناسبی با چراغ های جلو ایجاد کرده است،سپر عقب با برآمدگی عضلانی در طرفین چهره عضلانی به خودرو داده است.قبل از آنکه رانندگی را آغاز کنیم،در صندلی های عقب به همراه دو سرنشین دیگر قرار می گیریم و حرکت را آغاز می کنیم.قبل از سوار شدن احساس می کردیم فضای عقب تنگ و کوچک است،اما زمانی که برروی صندلی های عقب قرار گرفتیم فضایی بسیار مناسب برای پاها وجود داشت.تنها ایرادی که می توان در این قسمت به آن اشاره کرد کمبود فضای سر برای هر سه سرنشین است، زیرا در تمامی زمان رانندگی اصابت کوچک سر با سقف کمی آزار دهنده بود.اما این مشکل باوجود راحتی برای سرنشینان عقب چندان هم به چشم نمی آید.RX350 اولین SUV داخل ایران که سقف آن تمام شیشه ای یا پانوراما است.البته شما می توانید این سقف را بپوشانید که فضای داخلی کابین کمی دلگیر کننده و کوچک به نظر خواهد رسید.کابین کاملاً بی صدا و نرم است،حتی کیفیت کابین و قطعات داخلی برای سرنشینان کاملاً مشهود است.حرکت خودرو بسیار نرم، عبور از ناهمواری ها به هیچ عنوان برای سرنشینان عقب احساس نمی شود حتی کوچکترین تکانی هم حس نمی شود.بعد از گشت گذار نوبت به رانندگی تیم تست می رسد.لکسوس RX350 همانند دیگر خودروهای لوکس و پیشرفته از سیستم ورود بودن کلید(key less go startstart) برخوردار است.برای روشن کردن پیشرانه 6سیلندر خودرو ابتدا باید پدال ترمز را بگیرید و بعد از آن دکمه را فشار دهید.در غیر این صورت تنها چراغ های پشت آمپر و برق خودرو وصل می شود.پیشرانه بسیار بی صدا و بدون هیچ لرزش اضافی روشن می شود.قرار گیری دسته دنده برروی داشبورد کمی عجیب است اما سبک طراحی آن بادیگر اجزای داخلی هماهنگی دارد.برای کارکردن با آپشن های خودرو می توانید علاوه بر کلیدهای روی کنسول از موس هوشمند قرار گرفته برروی کنسول استفاده کنید که کارکردن با آن کمی نیاز به دقت دارد.در بالاترین قسمت داشبورد LCD 8اینچی قرار دارد که در پایین آن دریچه های باریک سیستم تهویه قرار دارد.سیستم صوتی و ایرکاندیشن نیز در این قسمت جای گرفته است.برروی فرمان نیز شما می توانید رادار،تلفن، سیستم صوتی،بلوتوث، دوربین آینه جانبی و کامپیوتر روی صفحه کیلومتر شمار را کنترل کنید.بیشتر از این علاقه ای ندارم تا با آپشن های خودرو آشنا بشوم،رانندگی را بیشتر ترجیح می دهم.

آزمایش رانندگی

پدال ترمز را گرفته و دکمهstart را فشار می دهیم پیشرانه با صدایی بسیار آرام و نرم روشن می شود.RX350 نسل جدید در بخش پیشرانه نیز بهینه سازی شده و با افزایش تنها 5اسب بخار،قدرت خروجی پیشرانه را به 275 اسب بخار در دور موتور 6200 دقیقه رسانده است،همچنین این پیشرانه قادر است در دور موتور 4700 دقیقه گشتاوری برابر با 429 نیوتن متر تولید کند.به هرحال اهرم دنده را در موقعیتD قرار می دهیم و ترمز دستی پدالی را رها می کنیم.در ابتدای حرکت با سراشیبی تندی مواجه شدیم، اما تسلطی که برروی خودرو داشتیم این اجازه را به ما داد تا پدال گاز را برای چند ثانیه لمس کنیم تا سرعت خودرو را بالا ببریم.پیشرانه 6سیلندرVشکل 3.5 لیتری لکسوس به خوبی موقعیت را حس می کند و با صدایی گیرا افزایش سرعت را توسط سیستم (HEAD UP DISPLAY) که برروی شیشه جلو منعکس می شود به راننده گوشزد می کند.سطح صاف خیابان را پیدا می کنیم و به رانندگی عادی می پردازیم،فرمان لکسوس که مجهز به قدرت کمکی الکتریکی است با کوچکترین اشاره ای عکس العمل خوبی از خود نشان می دهد.فرمان بسیار نرم و خوش دست است،همچنین این فرمان مجهز به سنسور سرعت است که با افزایش سرعت خودرو سفت تر می شود تا ایمنی و تسلط خودرو بیشتر شود.باز هم نکته ای که برای من چندان جالب نبود،صدای بسیار ضعیف پیشرانه بود.تنها زمانی که می توانید از صدای پیشرانه لذت ببرید تعویض دستی دنده در دورهای بالا است.قبل از حرکت فرمان تلسکوپی،صندلی برقی و آینه های جانبی را تنظیم کردم تا تسلط بهتری در حین رانندگی داشته باشم.آینه های جانبی باتوجه به ابعاد بزرگ به خوبی میدان دید مناسبی را برایتان فراهم می سازند،همچنین در قسمت جلو نیز می توانید به کمک درموتور فاصله خود را با خودروی روبرو تنظیم کنید.برای حرکت با دنده عقب نیز شما علاوه بر دوربین عقب می توانید به کمک دوربین قرار گرفته برروی آینه جانبی سمت راست فاصله خود را با جدول کنار خیابان تنظیم کنید.مسیر سراشیبی را پیدا می کنیم، با سرعتی در حدود60 کیلومتر در ساعت در حال حرکت هستیم،در این لحظه پای خود را از روی پدال گاز بر می داریم و چند لحظه بعد فشار محکمی برروی پدال گاز می آوریم،پیشرانه در کمتر از یک ثانیه به خوبی و با هماهنگی مناسب بین جعبه دنده6 سرعته فوق هوشمند اتوماتیک با قابلیت تعویض دستی(ECT-i) معکوس کرده و جعبه دنده با تعویض به موقع دنده سرعت خودرو را افزایش می دهد.زمانی که پدال گاز را تا انتها فشار می دهید سنسور سرعتی در زیر پدال گاز قرار دارد که بیشتر در مواقع سبقت گرفتن و شتابگیری به کار می آید.این سنسور با دستور از ECU سرعت خودرو را برای چند لحظه افزایش می دهد و باعث شتابگیری بهتر خودرو می گردد.سرعت را مرز 130 کیلومتر در ساعت می رسانیم،البته خلوت بودن خیابان نیز کمک شایانی به افزایش سرعت کرد.حرکت با چنین سرعتی به هیچ وجه احساس نمی شود، حتی هیچ صدا و تکان اضافی به خودرو منتقل نمی گردد.برای سنجش نرمی سیستم تعلیق با سرعت 100 کیلومتر از یک سرعت گیر عبور می کنیم که به جرأت می توان گفت تنها یک لرزش نه چندان محکم در قسمت عقب احساس می شود.برای کاهش سرعت خودرو نیز شما می توانید به کمک دیسک های خنک شونده و ترمز ضد قفلABSو EBD سرعت خودرو را در هر سرعتی به راحتی کاهش دهید،در جاده های لغزنده و پر پیچ و خم نیز سیستم پیشرفته کنترل پایداری و تعادل (VDIM) باعث چسبندگی و حفظ تعادل بهتر خودرو می شود.پس با این حساب همانطور که متوجه شدید در RX350 همه چیز در تسلط شماست.وجود سیستم قفل اتوماتیک درها با سنسور سرعت این اجازه را به شما می دهد تا به کمک کامپیوتر مرکزی در زمان حرکت خودرو درهای خودرو را در سرعت تعیین شده از قبل، قفل کنید.این سیستم در کنار ایموبلایزر به همراه دزدگیر و سیستم هوشمند قفل مرکزی ایمنی خودرو را بالا برده است.باتوجه به کیفیت خوب و عایق بندی کابین لذت گوش دادن به موزیک دلخواهتان حس خوبی را به شما دست می دهد،بخصوص آنکه در این خودرو از سیستم صوتی و تصویری پیشرفته مارک لونیسون مجهز به 19 بلندگو و چنجر6خشابی استفاده شده است باعث می شود لذت رانندگی دوچندان شود.درRX350 هوای بیرون به هیچ عنوان احساس نمی شود زیرا شما می توانید به کمک سیستم تهویه اتوماتیک جداگانه برای سرنشینان جلو و سیستم اتوماتیک گردش هوا برای سرنشینان عقب هوای کابین را به دمای دلخواه رسانده و تنها از روی آینه مرکزی می توانید دمای خارج کابین را متوجه شوید.RX350 در حالت استاندارد دارای شتاب صفر تا صد 7.5 ثانیه است،که در آزمایش انجام شده این عدد به 8.7 ثانیه افزایش یافت،البته بنزین مورد استفاده و فاصله از دریا تأثیر بسزایی در این رکورد دارد.

RX350 از امکانات و تجهیزات فراوانی برخوردار است که تنها به بخشی از آنها اشاره می کنیم.پوشش چرم صندلی ها،صندلی های برقی جلو 10 جهت با حافظه یکپارچه فرمان و آینه،12عدد ایربگ،سنسور پارک جلو و عقب،در برقی صندوق عقب،کروز کنترل هوشمند به همراه رادار،راهیاب ماهواره ای( 8اینچی،گرکمن و سردکن صندلی های جلو،کمربندهای پیش کشنده،آینه های ضد نور جانبی با گرمکن،شیشه های جاذب انرژی تابشی(UV)،سیستم اتوماتیک بالابر شیشه ها،سقف شیشه ای،چراغ های زنون جلو با سیستمAUTO LIGHT،چرخش هوشمند چراغ های جلو(AFS)،مه شکن جلو به همراه سیستم شستشوی چراغ های جلو،سنسور باران،صندلی های تاشو عقب،نمایشگر اطلاعات خودرو روی شیشه جلو(HUD)،قفل دیفرانسیل و....

حجم موتور و قدرت- 3.5لیتری-275اسب بخار

حداکثر سرعت-180 کیلومتر در ساعت

طول:4770 میلی متر

عرض:1884 میلی متر

ارتفاع:1684 میلی متر

فاصله بین دومحور:2740 میلی متر

وزن خالص:1967 کیلوگرم

استاندارد آلایندگی:یورو4

مشخصات تایر: بریجستون پوتنزا 18R60/235

قیمت 118 میلیون تومان 

       

      

 

     

  

نظرات (0)
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)

نام :
ایمیل :
وب/وبلاگ :
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد