(وبلاگ تخصصی خودرو)

(وبلاگ تخصصی خودرو)

مشخصات فنی خودرو ها-عکسهای خودرو و اطلاعاط خودروئی
(وبلاگ تخصصی خودرو)

(وبلاگ تخصصی خودرو)

مشخصات فنی خودرو ها-عکسهای خودرو و اطلاعاط خودروئی

تایرهای ویژه سوپر اسپرتها(تایرهای PS2)

آنچه که عموما در ذهن مردم در خصوص سوپر اسپرتها مورد توجه قرار میگیرد شتاب-بالاترین سرعت-قدرت موتور و یا معیارهایی نظیر اینهاست.اما آیا تا کنون به این مسئله فکر کردهاید که یکی از مهمترین بخشهای یک خودرو و سوپر اسپرت تایرهای آن است.برای مثال وقتی به سراغ  

سوپر اسپرتهایی چون بوگاتی ویرون -مرسدس بنزSLR-پورشه کارا GT ,..... میرویم به یک تایر  

بر میخوریم وآن هم میشلن پایلوت اسپرت PS2 است. 

کمپانی میشلن جهت تولید این تایرها برای ابر خودروهااز همان تکنولوژی که در فرمول وان سود میبرداستفاده کرده برای مثال تایر هایی که میشلن برای خیابان از نوع ps2 تولید میکند همان تایرهای فرمول وان چهار کاناله است.دلیل استفاده از آن نیز وجود لایه های به هم چسبیده ای 

است که خود سبب استحکام پایداری وکنترل پذیری بهتر میشود.زیرا آزمایشهای صورت گرفته از 

سوی لابراتوار کمپانی میشلن نشان داده است که هر چه این لایه ها محکمتر باشند چسبندگی ترکیبات رزینی هم بیشتر است و این در نهایت باعث میگردد که یک سوپر اسپرت در جاده ویا 

پیستهای مرطوب وخیس بدون کمترین میزان انحراف بالاترین نیروی پایداری را از جاده بگیرد. 

تکنولوژی تماس تکه های متغیر که میشلن از آن استفاده میکند با توجه به نیروی جانبی جی 

چسبندگی زیادی میان تایر وسطح زمین ایجاد میکند.زمانی که یک سوپر اسپرت روی خط صاف در حرکت است شکل تکه یا لایه های در تماس با یکدیگر بصورت متقارن است تابتواند به بهترین صورت شرایط انقباضی را در زمان ترمز ایجاد کند و زمانی که انتهای خودرو به حاشیه های پیست منحرف میشود و یا سرعت افزون گردد وزن مضاعف ناشی از این شرایط به شیارهای بیرون تایر 

نیرو وارد میکند و در کل این تکنولوژی سبب افزایش تماس لایه ها و افزایش پایداری میگردد . 

اما برای تولید یک تایر سوپر اسپرت از چه نوع تکنولوژی استفاده میشود. 

تایر سوپر اسپرتها معمولا دوخته شده هستند زیرا همیشه تقاضای کمی برای تایرهای رادیال 

در خصوص این خودروها بوده است.تایر این نوع خودروها باید مقاومت بالایی در برابر قدرت موتور 

در حال افزای-گشتاور- ضریب پسا و میزان شکست باد-حرکت انقباضی کششی سرعتی که هر 

لحظه افزایش میابد داشته باشد.سایر فاکتورهای زمینه ساز در این بخش  شامل شاسی و اکسلها میشود. برای مثال میشلن تایرهایی تولید میکند که با سرعت275 کیلومتر در حالتی که 

باد مخالف در جریان است نباید با آنها به انجام Drift پرداخت.  

یک تایر با تحمل پذیری سرعت 360 کیلومتر باید دارای چه ویژگیهایی باشد 

در ابتا باید این مسئله را یاد آور شد که در خصوص یک سوپر اسپرت و تایر هایش تنها حد اکثر سرعت مطرح نیست. هنگامی که مهندسین میشلن در حال طراحی تایرهایی چون2 PS

هستند در وحله اول به آن فکر میکنند که در شرلیط دشوار در سرعتهای بالا یک تایر بایدچگونه   

عکس العمل نشان دهد.برای همین منظور میشلن از تکنولوژی ویژه ای بهره برده که در شرایط بهرانی به راننده کمک میکند که گام بعدی را چگونه برداردو تایرهایی با تحمل پذیری بالا تولید کرده که در صورت پنچر شدن حتی تا کیلومتر ها میتوان با آن حرکت کرد.در میان این ابر خودروها 

چنید پیش هنسی وایپر تویین توربو توانست به سرعت350 کیلومتر دست یابد در این شرایط دمای تایر بسیار مهم است و از فاکتورهای اساسی تولید محسوب میشود.دمای داخلی تایر در 

چنین سرعتی به 300درجه فارنهایت میرسد.اما میشلن به گونه ای تایر های PS2 را طراحی کرده 

که میتوانند در پیک دمای 250درجه فارنهایت در این سرعت بماند واز طرفی بصورت مساوی در شرایط مختلف جاده ای این دما را پخش کند.دیگر فاکتورهای حیاتی در خصوص سوپر اسپرتها 

فشار تایر در سرعت321کیلومتر بوده که باید از 40PSI کمتر نباشد.از طرفی شاید این سئوال برایتان مطرح شده باشد که چرابرخی تیمهای مسابقات سرعت از هیدروژن به جای هوا برای پر کردن تایرها استفاده میکنند.زیرا هوا به سرعت تغییر دما میدهد یعنی زمانی که دمای تایر افزایش میابد فشار مضاعفی به تایر وارد میشود که سبب تغییر میزان چسبندگی جداره های کناری تایروخواص استحکام پذیری آن میشود.به همین دلیل نیتروژن که توان بیشتری در مقایسه با هوا در مقابل تغییرات دمایی وفسار دارد مورد استفاده قرار میگیرد.اما نکته جالبی که نباید آن را از قلم انداخت اینکه برخی از تایرهای میشلن پایلوت اسپرت z که در ویرون استفاده میشود با تکنولوژی PAX عرضه میگردد.به واقع تکنولوژی PAX چیست.خاصیت اینگونه تایرها این است که هیچگاه از رینگ جدا نمیشوند و این مسئله در وقوع حادثه درسرعتهای بالا یا پایین تفاتی نمیکند.این پشتیبانی نیز توسط یک لایه داخلی رینگ صورت میگیردکه حتی در مانور ها و ترکیدگیها تایر را کنترل مینماید.از طرفی این تکنولوژی به راننده کمک میکند که مسافت 201 کیلومتر را با همان تای ترکیده با سرعت88کیلومتر در ساعت طی کند اگر چه یکی از حسنهای تکنولوژی PAXکه سبب تمایز آن شده تقویت درجه توانمند ی تایر است ولی دیده شده که تایرهای مجهز به این سیستم واکنشی کوتاه-نرم وسریعتر نسبت به تایر های معمولی در بخش دیواره خود دارندو قادرند نیروی بهتری را از جاده گرفته و در پی آن پاسخ مناسبتری در جهت کنترل خودرو بدهند.نکته قابل توجه دیگر در مورد تایرهای PAXآن بوده که سبب کاهش مصرف سوخت نسبت به تایرهای معمولی میشود زیرا میزان اصتحکاک را کاهش میدهد.در کنار آن اینگونه تایرها دارای عمر طولانی بوده-قابلیت باز سازی در داخل رینگ را دارند که با این اوصاف بوگاتی ویرون هیچ گاه نیاز به تایر یدکی و جک ندارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد